FAQ

Mobilt brandlarm, Kreditbevakning och Bolagsbevakning

Har du frågor om Tryggsams tjänster? Här hittar du svar på vanliga frågor om Mobilt brandlarm, Kreditbevakning med ID-skydd och Bolagsbevakning. Hittar du inte det du letar efter rekommenderar vi att du kontaktar vår kundservice så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig!

kontakta tryggsam spärrlinje
arrow to features
FAQ

Mobilt brandlarm, Kreditbevakning och Bolagsbevakning

kontakta tryggsam spärrlinje
Har du frågor om Tryggsams tjänster? Här hittar du svar på vanliga frågor om Mobilt brandlarm, Kreditbevakning med ID-skydd och Bolagsbevakning. Hittar du inte det du letar efter rekommenderar vi att du kontaktar vår kundservice så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig
Tryggsam kundservice Kundservice

Tryggsams vanligaste frågor

Gällande tjänsterna Mobilt brandlarm, Kreditbevakning med ID-skydd och Bolagsbevakning. Har du övriga frågor eller funderingar? Vänligen kontakta kundservice.

Mobilt Brandlarm

Min brandvarnare tjuter, men ni ringer inte upp? 

Prova först med att byta batteri. Om brandlarmet inte slutar tjuta så kontakta vår kundtjänst så ska vi felsöka. 

Brandvarnaren har ramlat ned från taket och fungerar inte, vad gör jag?

Kontakta vår kundtjänst så vi kan göra en felsökning. 

Kan jag ta med mig brandvarnaren när jag flyttar?

Absolut. Sätt upp brandvarnaren i ditt nya hem och hör av dig till oss med din nya adress. Du kan också uppdatera adressen själv på minasidor.tryggsam.se

Kan jag testa min brandvarnare själv?

Det går bra. Vi rekommenderar du testar brandvarnaren minst en gång var tredje månad eller när du varit borta längre perioder. Håll in knappen i ca 3-5 sekunder och svara sedan när larmcentralen ringer. Meddela då att det är ett test.

Om larmet går och jag inte svarar, skickar ni ut brandkåren då?

Nej, vi börjar med att ringa på din kontaktlista. Vi hjälper till att larma SOS först när en brand har bekräftats. Målsättningen är att få dit någon fortare än vad brandkåren klarar av då brandkåren oftast inte kan hindra brand utan motverka spridning.

Jag har frågor om mitt avtal/avtalstid?

Kontakta vår kundtjänst för att få veta hur just ditt avtal serut.

Jag har inte fått min brandvarnare ännu?

Då behöver vi spåra din brandvarnare för att se var den är. Börja med att kontakta vår kundtjänst så tar vi det därifrån. 

Kreditbevakning med ID-skydd

Jag har blivit ID-kapad, vad gör jag nu?

Kontakta omedelbart vår spärrlinje på 0771-740 000 så kommer dem hjälpa dig att spärra ditt personnummer och vägleda dig i nästa steg. Läs mer om detta här!

Jag misstänker att jag har blivit ID-kapad, vad gör jag nu?

Logga in på minasidor.tryggsam.se och kolla under händelser, är det tex en kreditupplysning du inte känner igen kontaktar du vår spärrlinje 0771-740 000. Du kan även ringa kundservice.

Jag handlade på nätet med mitt bankkort men fick inte larm från er?

Ditt ID-skydd larmar inte när du gör vanliga köp på internet, utan när det sker kreditupplysningar eller görs ändringar i uppgifter som rör ditt personnummer.

Jag brukar få larm men vid just denna kreditupplysning fick jag inte larm?

Vi samarbetar med Binode och Creditsafe, så förmodligen har upplysningen gjorts hos något annat bolag än dessa. Idag finns inget ID-skydd som täcker alla kreditupplysningar eller källor.

Jag har fått larm, men hur ser jag vad som har hänt?

Logga in på minasidor.tryggsam.se och klicka på Händelser. Där ser du vad som utlöste larmet.

Jag har nytt konto/kredit-kort, hur lägger jag till det?

Logga in på minasidor.tryggsam.se och klicka på Spärrservice. Där ser du alla dina registrerade kort och där kan du också enkelt ta bort gamla kort och lägga till nya.

Jag har frågor om mitt avtal/avtalstid?

Du är välkommen att kontakta vår kundtjänst för att få veta hur just ditt avtal ser ut.

Bevakar Tryggsam mina kortköp och internetköp?

Nej, en Kreditbevakning med ID-skydd bevakar specifikt ditt personnummer och händelser i dina personuppgifter. Oftast har din kortleverantör en app du kan ladda ner som övervakar dina köp.

Bolagsbevakning

Jag har redan registrerat min post hos Kivra/ minmyndighetspost, då är jag väl helt säker?

Nej, du får enbart information från händelser kopplade till Bolagsverket. Med vår tjänst får du information från Skatteverket, Kronofogden, Bolagsverket med fler.

På verksamt.se (Bolagsverket) får jag väl redan allt jag behöver veta via e-post?

Nej, visserligen en bra åtgärd att göra som företagare. Men, för att upptäcka en eventuell kapning av ditt bolag, behöver du en Bolagsbevakning.

När är mitt företagsskydd aktivt?

Inom 24 h skickas ett SMS till dig och du kan direkt logga in på ”Mina Sidor” för att aktivera tjänsten.

Jag har tecknat en företagsförsäkring hos ett stort försäkringsbolag, då har jag väl det jag behöver?

Nej, men det är givetvis bra. En företagsförsäkring ger dig som företagare bra skydd vid t.ex. skada på egendom eller ansvarsskydd om t.ex.en anställd skadar sig. Men, för att du ska känna dig trygg i med vem du gör affärer med, behöver du en Bolagsbevakning.

Hur många företag kan jag ha under anonym bevakning samtidigt?

Du får möjlighet att bevaka upp till tio bolag. Du väljer själv om du vill lägga till eller ta bort bolag som du vill följa.

Varför behöver ni mitt personnummer?

Vi samlar in information om alla dina bolagsengagemang i Sverige och ger dig uppdatering via SMS/e-post, direkt det sker någon förändring i dessa bolag på dig som individ. Tjänsten bevakar inte bara ditt företag eller konkurrenter och partners utan även dig privat.

Har du övriga frågor eller funderingar?

Vi vill gärna hjälpa till. Kontakta vår kundservice för snabba svar.