Varför gör inte bankerna mer för att stoppa bedrägerier mot äldre?
I TV4-programmet Efter Fem riktar konsumentexperten Sverker Olofsson hård kritik mot Sveriges banker som han menar gör alldeles för lite för att stoppa bedrägerier mot äldre.
I programmet framgår att bedragarna under år 2022 lurade till sig 708 miljoner kronor i telefonbedrägerier - mörkertalet beräknas dock vara enormt då många bedrägerioffer väljer att inte anmäla på grund av skam- och skuldkänslor. Brottsvinsten för alla bedrägerier under år 2022 ligger på den ofattbara summan 5,8 miljarder kronor.
Trots att bedragarna kommer över svindlande summor finns “inga besked” om när bankerna kan lansera konkreta förslag med syfte att skydda sina kunder och deras pengar. Sverker OIofsson menar att det är “de sköraste i samhället som drabbas av dessa telefonbedrägerier och att bankerna är de enda som kan göra något åt detta.”
“Vi låter bankerna förvalta våra pengar och är de i trygga händer? Nej.”
Olofsson berättar att “på grund av de allt vanligare telefonbedrägerierna vågar många äldre inte längre svara i telefon vilket i sin tur ökar isoleringen: de riskerar att missa samtal från vården och goda vänner.”
“Många äldre som blivit lurade känner sig dumma och så ska ingen behöva känna.”
Marcus Nohlberg, expert på cybersäkerhet, menar att “bedrägerier på internet och via telefon är inte ett nytt fenomen: vi började prata om detta redan år 2008.”
"Bankerna har valt att inte göra något, eftersom de anser att det är individens fel om man blir lurad.”
Alla kan bli utsatta för bedrägerier, oavsett ålder, yrke eller ekonomi och det är en av anledningarna till varför det är så viktigt att skydda sig själv och sina pengar, förslagsvis genom Tryggsams heltäckande Kreditbevakning med ID-skydd som håller dina tillgångar och din identitet säkra från bedragare, dygnet runt alla dagar.
Här kan du se inslaget i Efter Fem.